Beta alanina

Rewolucyjny suplement, czy zagrywka marketingowa?

Na przestrzeni ostatnich lat pojawiało się na rynku wiele suplementów, które miały przyśpieszać przybieranie na suchej masie mięśniowej, czy poprawiać ogólną wytrzymałość organizmu. Niestety wiele z nich okazało się niczym innym jak sposobem na wyciągnięcie od nas pieniędzy. Jednym z przykładów tych „cudownych środków” jest kwas hydroksymetylomasłowy (inaczej HMB), który wedle opisów miałby zamieniać nasze komórki tłuszczowe w mięśnie, niczym „Chrystus wodę w wino”. Nie zamierzam na siłę przekonywać nikogo o braku wyraźnego działania wspomnianego suplementu – osobiście stosowałem i nie polecam, jednak zachęcam do przejrzenia zasobów Internetu celem wyrobienia sobie własnego zdania. Istnieją prace, które wskazują jednak pozytywny wpływ HMB na nasze osiągi [1]. Całe szczęście pojawiły się także skuteczne substancje poprawiające nasze wyniki sportowe.

Dowiedz się więcej o beta alaninie


Sens suplementacji

Struktura beta alaniny

Struktura beta alaniny

Poznaj sens suplementacji

Schemat strukturalny karnozyny

Schemat strukturalny karnozyny

Poznaj sens suplementacji

Piśmiennictwo:
[1]. Gallagher PM, Carrithesr JA, Godard MP, Schulze KE, Trappe SW. Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate ingestion, Part I: effects on strength and fat free mass., Med Sci Sports Exerc. 2000 Dec;32(12):2109-15.
[2]. J. Hoffman, N. A. Ratamess, R. Ross, J. Kang, J. Magrelli, K. Neese, A. D. Faigenbaum, J. A. Wise, Beta-alanine and the hormonal response to exercise, International journal of sports medicine 29(12) 952-8 (2008)
[3]. A. Baguet, J. Bourgois, L. Vanhee, E. Achten, and W. Derave, Important role of muscle carnosine in rowing performance, J Appl Physiol 109: 1096–1101, 2010.
[4]. R. M. Hobson, B. Saunders, G. Ball, R. C. Harris, C. Sale, Effects of b-alanine supplementation on exercise performance , This article is published with open access at Springerlink.com, publ. 2012
[5]. HPRC Dietary Supplement Classification System: Beta-Alanine (B-Alanine) Link http://hprc-online.org/dietary-supplements/files/monograph-b-alanine
[6]. Stout JR, Cramer JT, Mielke M, O'Kroy J, Torok D, and Zoeller RF (2006) Effects of twenty-eight days of beta-alanine and creatine monohydrate supplementation on the physical working capacity at neuromuscular fatigue threshold., J Strength Cond Res. 2006 Nov;20(4):928-31.
[7]. Harris RC, Dunnett M, Greenhaff PL(1998) Carnosine & Taurine contents in individual fibers in human vastus lateralis muscles. J Sports Sci 16: 639-643.
[8]. Hoffman J, Ratamess N, Kang J, Mangine G, Faigenbaum A, Stout J. (2006) Effect of Creatine and Beta Alanine Supplementation on Performance and Endocrine Responses in Strength/Power Athletes. IJSNEM, 16(4).